perjantaina, maaliskuuta 27, 2015

HÄTÄLISTA

Heippahei! Kävin maanantaina toisella tankotanssitunnilla, ja nyt voin jo pikkuisen sanoa sekoavani. Oli ihan järkyttävän kivaa, kun ei tarvinut vain tuijottaa sitä kummallista ja vähän pelottavaa tankoa ja pelätä nolaavansa itsensä totaalisesti. Turhia pelkoja, ja kun uskaltaa avata suunsa jo ennen tuntia, on helppo pyöritellä sitten yhdessä silmiä kun ei voi kuvitellakaan toistavansa sitä mitä ohjaaja on juuri näyttänyt. :DVarasin jo seuraavankin tunnin ensiviikolle, maanantain tunti kun on ainoa joka sopii aikatauluihini.

Tein yhtenä iltana itselleni hätälistan. Mä olen todella heikko mielitekojeni kanssa, varsinkin kun ahdistus iskee. Yleensä torjun sen jo ennen kunnolla edes aletua syömällä jotain, yleensä jotain ihan kamalaa roskaa. Yksi päivä tässä minulla oli todella hyvä aamu. Ja oikeastaan koko päivän. Ja mitä tein? Aloitin aamun syömällä pussin karkkia, vedin varmaan neljä kuppia kaakaota töissä ja iltapalaksi vain suklaata. Töissä söin toki kunnon lounaan ja hyvän välipalan, mutta sen jälkeen en syönyt enää muuta kuin banaanin ja suklaata. Aika kamalaa, ihan omastakin mielestä.

Joten aloin miettimään. En ole valmis miettimään sitä mistä se johtuu, vaan mietin sitä, miten päsen siitä eroon. Miten mä pääsen yli siitä olosta, että nyt jotain ruokaa, pakko syödä? Paras tapa mulle on muistuttaa mua mun tavoitteista. Ja se ei todellakaan ole mikään helppo juttu. Siinä vaiheessa, kun omat keinot ei riitä, avataan hätälista.

Kärkipäässä mun hätälistalla on Pinterest. Ja joo, ymmärrän sen, että se ei todellakaan ole ehkä paras asia listan kärjessä, koska sen motivaation olisi löydyttävä itsestä. Mutta silloin kun se ei löydy itsestä, on Pinterest ehdottomasti paras apuri, ainakin tällä hetkellä. Se muistuttaa mua loistavasti siitä, miltä mä näytin vielä vuosi sitten, ja miten mä voisin pukeutua tänäkin kesänä, jos saan pidettyä motivaatiota yllä. Koska se nyt vaan on selkeä, että tälle nykyiselle vartalotyypille ei pueta narutoppia ja pillifarkkuja. Ja niitä mulla pienenä kaapit täynnä.

No mitä muuta siinä hätälistalla on? Millä muulla mä muistutan itseäni miksi mä en voi syödä karkkia joka päivä ja koko ajan? Tässä mun listani:


Tämmösiä ajatuksia, ihan tulee huono omatunto jo kun edes lukee tuota listaa. Ensimmäinen kohta kaivaa sisuksia on ihan huolella tässä istuessakin. Miksi? Koska tiedän tasan tarkkaan, ettei tämänkään viikon syömisissä ole ollut kehumista. Olen viimeiset kaksi päivää elänyt leivällä ja karkilla, taas. Ja se on juuri se asia josta haluan päästä eroon.

Eniveis, eilen tuli katsottua Kukan ja Samin webinaari teemalla 10kg kesään, vähän niinkuin motivaation tavoitteluna. Pettymyksekseni en saanut siitä oikein mitään irti, koska tiesin jo kaikki webinaarissa käsitellyt asiat. Ongelma onkin siinä motivaatiossa, tiedon puutteesta tässä ei ole kyse. Ehkä nyt vaan alan kiduttamaan itseäni tällä hätälistalla kunnes pääsen selville vesille ja irti tästä sokerikoukusta ja mieliteoista.

Mikä sua motivoi liikkumaan ja pitämään huolta hyvinvoinnistasi?

1 kommentti:

  1. Mulla on itsetehty ruoka- ja liikuntapäiväkirja koneella. Näkee heti, paljonko on jo syöty päivän aikana, paljonko liikunta on antanut lisää tilaa syödä ja paljonko ollaan miinuksella tai plussalla. On myös helppo valita, jos päivälle on vielä 300 kaloria jemmassa, että syötkö vajaan pussia karkkia vai sen sijaan vaikkapa banaanin, mukillisen mehukeittoa, vanilja-suklaa Skyrin JA omenan...

    Ja jos se "syö-koko-jääkaappi-tyhjäksi"-fiilis iskee, mulla auttaa, että teen jotain käsillä, niin, että ne ei ole vapaat naposteluun. Esim. kutominen / virkkaus / tietokonepelit / ristikot...

    VastaaPoista