tiistaina, lokakuuta 14, 2014

PARI SANAA LIHASTASAPAINOSTA

Yritän kovasti pysyä aiheessa tässä asiassa, koska tästä on niin helppo liikkua vaikka ja mihin. Tarkoitukseni on kuitenkin ihan puhtaasti avautua siitä, mitä nään ihan joka kerta salilla käydessäni, sen enempää faktoista tietämättäni. No, väitän jotain aiheesta jo tässä vaiheessa tietäväni. En kuitenkaan vanno mitään, mutta avaudumpa silti. Nämä perustuvat siis käytännössä täysin omiin kokemuksiini, ja minulle kerrottuihin asioihin. Pari sanaa voi olla hieman vähättelyä. 

No, kuten varmaan on tullut jo selväksi, niin olin tänäaamuna salilla. En mitenkään pitkästä aikaa, mutta silmiini sattui taas eräs nuoriherra, joka ei selvästi tiennyt treenaamisesta kovin paljon muuta, kuin miten haukkarin saa kasvamaan, ja että tytöt tykkää vatsalihaksista. Tämä ei ollut ensimmäinen tällainen henkilö, en minä vielä ensimmäisestä hermostu. Okei, molemmat herrat ovat olleet ihan hyvässä kunnossa, ja ehkä tällainen läskipulla ei saa arvostella paljon treenatumpaa kroppaa. Arvostelempa kuitenkin.

Hyvää huomenta, klo 06:30. 

Molemmilla oli selvästi vain yksi tavoite: se haukkari. Haba. Hauis. Onkohan kumpikaan koskaan kuullutkaan ojentajasta? Ensimmäinen herra oli vielä räikeämpi esimerkki: haukkaria tossa, sitten tuossa, tuossa ja tuossa. Hän ei ihan oikeasti tehnyt mitään muuta, kuin habaa. Ja mä olin siellä tunnin, ja niin oli hänkin! SIIS IHAN OIKEASTI, edes mä en ole niin tyhmä, että treenaisin vain yhtä lihasaluetta yhdellä treenillä! Siis en edes silloin, kun en tiennyt mistään mitään. Eikä siinä siis, jos hän olisi vaikka välillä käynyt kyykkäämässä tms, mutta kun hän ei ihan oikeasti tehnyt mitään muuta kuin sitä habaa. Voi jeesus! 

Tämä tämänpäivänen nuoriherra sentään yritti vähän rintaa ja vatsoja siinä sivussa, mutta enpä voinut olla pyörittelemättä silmiäni. Okei, sillä oli ehkä vaan semmoinen päivä, ja seuraavana hän tekee sitten vaikka jalkoja ja selkää. Eikö niin? Pliis? En usko. Ihan sillai sivusilmälläkin oli huomattavissa kehos lihasten epätasapaino: hauis näkyi hyvin selkeästi, mutta ojentajasta ei ollut juuri tietoakaan. Minä voin sanoa näin, koska minä olen tehnyt juuri nämä virheet itsekin, ja nyt korjaan niitä todennäköisesti hyvin pitkään. Okei, minäkin olen saanut siihen apua, mutta ihan näin räikeästi minäkään en ole treenannut. 


Omat ongelmani johtuvat hyvin yleisistä syistä: istumatyö, paljon vatsalihasliikkeitä ja rintaa, ja liian vähän selän vahvistamista. Tuloksena huono ryhti, huono lihastasapaino, "enkelinsiivet" eli törröttävät lapaluut. Liian vahva etukaari, ja liian heikko takakaari, jolloin etukaari vetää etupuolen lihaksia kasaan ja selän lihakset antavat periksi, kun eivät jaksa vastustaa. 

Ihan oikeasti, treenaaminen on tosi jees, siis ihan oikeasti, kaikki on plussaa! Mutta pari ihan yksinkertaista vinkkiä: Jos teet jonkun lihaksen treeniä, treenaa myös sitä vastustavaa lihasta. Sama pätee koko kehoon. Jos teet sitä hauista, niin tee saman verran ojentajaa. Jos teet vatsalihaksia, tee saman verran selkälihaksia. Jos treenaat etureisiä, treenaa myös takareisiä. Jos treenaat lähentäjiä, treenaa myös loitontajia. Ihan yksinkertaista, mutta silti niin vaikeaa. Tietyisti suosittelen ehdottomasti paljon enemmän koko kehoa/useampaa lihasryhmää harjoittavia liikkeitä, mutta jos on ihan pakko mennä näillä, niin muista treenata monipuolisesti! Sama hei myös tässä: jos treenaat yläkroppaa, treenaa myös alakroppaa! Tämäkään ei tunnu olevan ihan itsestäänselvää kaikille.

Vaikka niitä ongelmia ei ole nyt, niitä voi tulla myöhemmin. Älä jää odottamaan niitä ongelmia sillä tekosyyllä, että tärkeintä on treenata, tai että ei mulla nyt oo mikään vikana. Good for you, älä tuu sanomaan, ettenkö mä sanonut. 


Ihan vaan vinkkinä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti